INTEGRACJA SENSORYCZNA (SI)

INTEGRACJA SENSORYCZNA (SI) – to inaczej zdolność do rozumienia i porządkowania bodźców i informacji dostarczanych z otoczenia i z własnego ciała poprzez zmysły[1]. Umiejętność ta pozwala dziecku zrozumieć, jak funkcjonuje otaczający je świat i nadaje sens nieustannie docierającym zewsząd bodźcom.[2] Oznacza to, że podczas codziennych czynności, nauce czy zabawie,  nasze dziecko odbiera tysiące informacji poprzez zmysły, które mózg porządkuje i pozwala dziecku dobrze czuć się w otaczającym go środowisku. Kiedy jednak, bodźce będą odbierane, przez któryś ze zmysłów w sposób nieprawidłowy, wtedy dochodzi do zaburzeń przetwarzania sensorycznego (SPD) a to wiąże się z problemami z koncentracją, koordynacją czy nauką.

W dzisiejszych czasach przesiąkniętych multimediami, komputerami i telefonami, dzieci (niezależnie od wieku) mają coraz większe trudności w funkcjonowaniu w życiu codziennym. Dodatkowo czas pandemii i izolacji miał i ma ogromny wpływ na psychikę zarówno dzieci jak i dorosłych. Pojawiły się problemy z nauką, ze snem, z koncentracją, z nawiązywaniem nowych znajomości, z odnajdywaniem się na nowo życiu szkolnym.

[1] Biel, L. and Gołąb, J.: “Integracja sensoryczna”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2015, s.19.[2] Ibidem, s. 61-62

Kołdra obciążeniowa

Kołdra obciążeniowa jest najczęściej wykorzystywana jako pomoc w terapii SI (terapia integracji sensorycznej), głównie dla dzieci z zaburzeniami psychofizycznymi jak Autyzm, zespół Aspergera, Zespół Downa, ADHD ale również dla dzieci, które mają stany lękowe czy problemy z koncentracją czy nauką. Wykonana jest ze 100% bawełny posiadającej CERTYFIKAT OEKO-TEX.

Kołdra dzięki swojemu specjalnemu wypełnieniu (granulat szklany – ziarna w rozmiarze 0.8 – 2.0 mm – posiada atest higieniczny Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego B-BK-60211-0052/21) podczas snu, naciska na mięśnie, ścięgna (stymuluje tzw. czucie głębokie) wyciszając układ nerwowy, co pomaga zmniejszyć zaburzenia oraz skutki wynikające z chorób i przypadłości wymienionych powyżej. Ułatwia zasypianie, rozluźnia i wycisza, pomaga zredukować lęk i obniżyć poziom stresu, dlatego coraz częściej stosowana jest też przez osoby dorosłe, które przytłoczone codziennością i tempem życia, żyją w permanentnym stresie i nabawiły się stanów lękowych czy depresyjnych.

Jakie wymiary będzie miała kołdra obciążeniowa?

Kołdra dobierana jest indywidualnie dla każdego Klienta, biorąc pod uwagę Jego wagę i wzrost.
W przypadku dzieci, jeśli terapeuta nie zaleci inaczej, zazwyczaj przyjmujemy 10-15% wagi dziecka i powinna być ok. 20 cm większa niż wzrost dziecka.
Dla dorosłych przyjmujemy 10% wagi i wielkość standardowej kołdry.

Jak stosować kołdrę obciążeniową?

W przypadku dzieci, stosowanie kołdry powinno być skonsultowane z terapeutą SI, zazwyczaj, czas ten waha się od kilku do max. 30 min. Można dziecko przykryć kołdrą podczas zasypania lub wtedy, kiedy już śpi. W ciągu dnia, można okryć kołdrą ramiona dziecka podczas zabawy czy odrabiania lekcji. Dorośli mogą spać pod kołdrą nawet całą noc.

Najlepszym rozwiązaniem jest stopniowo wydłużać czas używania kołdry i obserwować reakcję organizmu. Należy pamiętać o tym, aby nie przykrywać kołdrą głowy ani szyi. Najlepiej zacząć od stóp, później przejść do wyższych partii ciała.

Kołdra obciążeniowa nie powinna być stosowana u dzieci poniżej 2. roku życia oraz u osób chorujących m.in. na astmę, osteoporozę, obturacyjny bezdech śródsenny, klaustrofobię czy łamliwość kości. W przypadku wątpliwości, najlepiej skonsultować się z terapeutą, fizjoterapeutą lub lekarzem.

Poduszka obciążeniowa

Poduszka ma identyczne działanie jak kołdra obciążeniowa, z tą różnicą że jest małych rozmiarów, dzięki czemu jest poręczna i można ją wszędzie ze sobą zabrać.  Dziecko lub osoba dorosła będąc w pozycji siedzącej (w trakcie pracy, lekcji czy zajęć) kładzie poduszkę  na udach a jej ciężar przenosi bodziec na resztę ciała. Poduszka wycisza, uspokaja i poprawia koncentrację.

Książeczka kontrastowa

Książeczka kontrastowa to produkt stworzony specjalnie dla najmłodszych. Noworodki reagują na światło a kolory, które widzą na samym początku to biel i czerń.

Nasze książeczki to proste kształty i wysoka jakość użytych materiałów. Kontrast czerni i bieli wzbudza zainteresowanie maluszka i pomaga stymulować Jego wzrok.

Informacje o produkcie: materiał zewnętrzny: 100 % bawełny (CERTYFIKAT OEKO-TEX), wypełnienie: antyalergiczna ocieplina poliestrowa, sztywnik krawiecki, wymiary jednego kwadratu to ok. 15×15 cm.

Książeczka sensoryczno-manipulacyjna

Książeczka przeznaczona dla dzieci powyżej 3. roku życia, jako narzędzie w  terapii SI czy terapii ręki. Zawiera materiały o różnych fakturach co ma kluczowe znaczenie w odbieraniu i dostarczaniu do mózgu bodźców. Stymuluje zmysły dziecka (dotyk, słuch, wzrok), wspomaga małą motorykę, wzmacnia koordynację oko-ręka, ćwiczy koncentrację i pomaga w zdobywaniu nowych umiejętności. Dzięki wielu możliwościom zapięć, wiązań, przeszyć, ruchomych elementów oraz bogatej kolorystyce, wzbudza zainteresowanie i ciekawość dzieci.

Standardowy rozmiar stron książeczki to 20×20 cm, w przypadku wersji „mini” – 15×15 cm.

Książeczka powinna być używana przez dziecko tylko pod nadzorem osoby dorosłej.

Staramy się sprostać oczekiwaniom naszych Klientów, jeśli w naszej ofercie nie znalazłeś odpowiedniego produktu, skontaktuj się z nami.

Ścieżka sensoryczna

Ścieżka sensoryczna jako wsparcie terapii SI to świetne połączenie nauki z zabawą. Dłonie i stopy mocowane na rzep, dają możliwość tworzenia różnych konfiguracji ćwiczeń dla dzieci. Ćwiczymy tutaj motorykę dużą, równowagę oraz koordynację wzrokowo-ruchową. Ścieżki sensoryczne są często wykorzystywane w terapii sensorycznej, zajęciach edukacyjnych i wczesnej interwencji, aby pomóc dzieciom w rozwijaniu umiejętności percepcji sensorycznej, koordynacji ruchowej i integracji sensorycznej.

Na specjalne życzenie Klienta możemy wykonać ścieżkę pod konkretne potrzeby dziecka.

Kostka z emocjami

Emocje towarzyszą nam każdego dnia i odgrywają bardzo ważną rolę w naszym życiu.  Powinniśmy uczyć dzieci rozpoznawać, rozróżniać i nazywać emocje. Świetnie sprawdzi się tutaj nasza kostka, która zawiera 6 podstawowych emocji, tj. radość, smutek, wstręt, strach, zaskoczenie i złość. Na kostce nie ma nazw, są tylko buzie, które swoją mimiką przedstawiają daną emocję. Zadaniem dzieci jest rozpoznanie i nazwanie poszczególnych emocji. Takie kostki mogą być również przydatne w terapii rodzinnej, grupowej lub indywidualnej, aby pomóc osobom w wyrażaniu trudnych emocji. Kostki z emocjami są również stosowane w niektórych grach planszowych i interaktywnych, jako narzędzie do wprowadzania elementów losowości lub podejmowania decyzji opartych na emocjach.

Istnieje możliwość wykonania kostki z innymi emocjami.